evaintanzania.reismee.nl

van alles wat

Mambo! Terug van weggeweest.. excuses moi. Mijn internet hier is verre van goed dus het duurt wat langer voor ik dingen kan delen. Zondag 14 juli vertrok ik naar mijn 2e plek, Madukani. Dit is ook de plek waar ik de rest van mijn tijd verblijf en ga werken. Maandag hadden we de oriëntatie dag, een tour door de stad, de marktjes en de grote supermarkt voor boodschappen. Dinsdag was het dan eindelijk zover, mijn eerste werkdag op de Flowers school. En dat was me er eentje. Van je eerste werkdag verwacht je meestal vrij weinig, beetje de kat uit de boom kijken, kijken hoe alles in zijn werk gaat. In afrika is dat wel anders. De docent dacht dat we het wel aankonden dus weg was ze. Stond ik daar voor een klas met 30 gillende kinderen van 4 jaar, tja en dan he? Zingen en dansen dan maar, gelijk de volle aandacht en wat vonden ze het leuk. De scholen hier zijn ontzettend chaotisch. Er is totaal geen structuur en docenten maken zelf veel fouten in dingen die ze kinderen leren. Ook worden de kinderen hier nog geslagen. De rest van de week was ontzettend leerzaam maar ook heel vermoeiend. “teacher teacher teacher”, van alle kanten word er aan je getrokken en ze willen allemaal je aandacht. Ik geniet wel zo erg van het lesgeven en de kinderen helpen met hun huiswerk. Het grootste deel van de kinderen is straatarm en komen uit een slechte omgeving, om te zien hoe gelukkig ze dan toch zijn en hoe blij ze zijn dat ze de kans krijgen om gratis naar school te kunnen is zo bijzonder. Woensdag was er geen geld voor eten voor de kinderen ( ze krijgen 2x op een dag eten op school omdat veel kinderen thuis niet te eten krijgen), dus ben ik samen met Annieck naar de supermarkt gegaan en hebben we broden en potten pindakaas gekocht en gesmeerd voor ze. Hoe gelukkig ze waren met een broodje pindakaas... Laat me toch maar weer nadenken over hoe blij we moeten zijn dat we in nederland zoveel hebben. De rest van de week was voornamelijk even wennen aan de nieuwe plek en aan het werken. Zaterdag zijn we naar de hot springs en watervallen geweest. Een trip van 2 uur over een hobbelig zandweggetje, de blauwe plekken waren het waard hoor.. Bavianen gezien en hele brutale apen die ons eten wilde stelen. Zondag was onze chill dag en zijn we lekker gaan zwemmen bij een hotel. Deze week was voornamelijk werken. Woensdag zijn we op een house visit geweest bij een kindje uit mijn klasje. Zo heftig om te zien, 1 kamer met 1 bed waar ze met zijn vijfen in moeten slapen, geen wc, geen douche en een inkomen van niet eens een euro per dag.. Ik vroeg aan de moeder of ze gelukkig was ondanks de situatie en ze antwoordde volmondig “ja natuurlijk, ik heb mijn kinderen en dat is alles wat ik nodig heb om gelukkig te zijn.” Zulke mooie mensen, het feit dat ze gewoon zo gelukkig zijn en niks hebben. Soms denk ik dat we daar in het westen heel veel van kunnen opsteken. Morgen ga ik eeeindelijk op safari. 3 dagen, 2 dagen Serengeti (yeeees) en 1 dag ngorogoro crater. Heel veel zin in. Ik hoop dat ik snel weer even wat kan laten horen, mijn internet doet zijn best, ;)

keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie