evaintanzania.reismee.nl

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

zanzibar✈️?

Een aantal weken terug heb ik spontaan besloten om naar zanzibar te gaan tussendoor, als ik dan toch in tanzania ben.. Woensdagdag ochtend, eigenlijk nacht, vertrok ik samen met Annieck naar zanzibar. We bleven tot en met zaterdagavond. We kwamen om 8 uur in de ochtend aan maar het was al 32 graden. Ik en mijn sweater waren voor het eerst geen vriendjes. We werden door een taxi opgehaald die ons naar ons hotel zou brengen. Dat was een flinke trip van 2.5 uur over hobbel weggetjes. Denk je zanzibar dan denk je helder blauw water, witte stranden en luxe resorts. Dat dacht ik ook.. Ik schrok ook best wel onderweg naar ons hotel, wat een intense armoede. Geen huizen maar hutjes, kinderen op straat met verscheurde kleertjes, moeders met baby’s die leefden in een half ingestort hutje. Toen ik er naar vroeg bij onze chauffeur vertelde hij me dat er op zanzibar nog veel meer armoede is dan op het vaste land van Tanzania. Het moest allemaal even binnenkomen bij me, ik had het niet zien aankomen. Eenmaal bij ons hotel kon ik het wel weer aan en werden we heel hartelijk ontvangen door de hoteleigenaar. Het hotel was verder niet veel bijzonders. We besloten naar het strand te gaan en het was heerlijk. We hebben eigenlijk niet veel meer gedaan dan in zee gezwommen en gechillt. Donderdag ging ik snorkelen wat wel heel leuk was, behalve het feit dat ik bovenop de boot lag met 34 graden en in slaap viel. Ik was een soort van kreeft geworden zeg maar. Ik vond het heerlijk om even 4 dagen echt rust te hebben na weken werken. Ik moet zeggen dat ik mijn kinders wel begon te missen en ik heel blij was dat ik ze deze week weer heb gezien. Ik heb hier nog maar 2 hele dagen en het breekt mijn hart als ik denk aan weggaan en afscheid te moeten nemen van de school en mijn klasje.. maar goed, 2 dagen is beter dan 0 zeggen we dan maar..?

school dingetjes?

Afgelopen dagen hebben ik weer wat donaties gekregen van mensen en hiermee hebben we weer wat dingetjes kunnen kopen voor de school en de kinderen. Onder andere bananen en ander eten, zeep om hun handen te wassen (vanaf volgende week is het iedere vrijdag hygiene les voor de kinderen, we willen ze samen leren dat het belangrijk is om je handen te wassen en je tanden te poetsen) en verf. We hadden het idee om de veel te saaie buitenmuur en bureautjes te gaan verven. We zijn donderdag begonnen met de buitenmuur en hebben deze vrijdagochtend afgemaakt, vrijdagmiddag hebben we de bureautjes gedaan en al zeg ik het zelf; stukken beter en vrolijker zo. :) Vrijdagochtend kregen de kinderen de banaantjes en wat waren ze vrolijk, ik denk dat ik nog nooit zoveel geluk heb gezien om een banaan.. zo mooi.❤️ Morgenochtend gaan we vroeg onderweg naar de watervallen en gaan we een koffietour en zelf koffie maken, benieuwd hoe dat gaat uitpakken... Zondag gaan we waarschijnlijk kanoën op Lake Duluti. Fijn weeekend

Safari??⛰?

Vrijdag tot en met zondag ben ik op safari geweest, en of dat een avontuur was.. We werden vrijdagochtend om half 6 in de ochtend opgehaald door de gids om vervolgens de hele reis te maken richting de Serengeti. Dit was een reis van ongeveer 6.5 uur. We reden eerst door de Ngorongoro om even te stoppen bij het uitzichtpunt en wat was dat mooi. Ik denk een van de mooiste dingen die ik heb gezien, ik stond een kwartier met open mond te kijken. :) Vervolgens kwamen we aan bij de Serengeti border. Onderweg hadden we inmiddels al zebra’s giraffen en struisvogels gezien. Ronde een uur of 7 kwamen we aan op ons kamp. Toen was het een kwestie van ons tentje opzetten, wat ook niet gelijk goed ging, lees: 3 tent stokken gebroken, oeps.. Na het diner gingen we slapen want we waren kapot. Dan hoop je op een goeie nachtrust maar daar dachten de leeuwen en hyena’s wel anders over. De hele nacht wakker gelegen van gebrul en gesnuffel bij onze tent, en ja ik zal niet liegen, stiekem vond ik het even heel spannend. De volgende ochtend ging de wekker om 5 uur. Om 6 uur begon onze “game-drive” door de Serengeti en wat was het vet. Het begon met een leeuwen familie die op niet eens een meter afstand van ons was. Verder die dag hebben we olifanten, giraffen, luipaarden, cheeta’s, nijlpaarden, buffalo’s, zebra’s en nog veel meer gezien. Na onze game drive vertrokken we door naar de Ngorongoro. We kwamen rond 6 uur aan en opnieuw ging de tent op, dit keer ging het foutloos ;). Na het diner moest ik nogal nodig plassen.. toen ik de wc uit kwam stond er ineens een zebra voor mijn neus. Zo leuk hoe de beesten gewoon letterlijk rond je heen lopen (zolang het bij zebra’s blijft dan he..). Het was weer een vroege ochtend, 6 uur vertrokken we en gingen we de crater in en wat een prachtig gebied.. adembenemend. Er leefden zoveeel dieren maar van alles wilde ik perse de neushoorn zien. Er leven er maar 10 in heel de Ngorongoro en geloof me als ik zeg dat dat een heel groot gebied is. Ik had eigenlijk geen hoop omdat de gids vertelde dat hij in de afgelopen 6 maanden al geen neushoorn meer had gezien.. maar toen “rhino rhino rhino” en ja hoor, daar was er eentje. Ik ben nog steeds zo blij, ik kan zeggen dat ik de big five gezien heb. Bucketlist dingetje ook weer afgestreept. Rond een uur of 1 vertrokken we weer richting kamp voor lunch. Alweer dacht ik “even” te gaan plassen met de groep.. dit keer geen zebra maar een agressieve olifant voor onze neuzen. Hij begon te rennen en ik hoorde ineens de gids schreeuwen “run run run go go go”, rennen alsof onze levens ervan afhingen, wat waarschijnlijk ook zo was. Snel naar de eetzaal en binnen schuilen. Ik hield mijn hart vast maar gelukkig is iedereen optijd en heel binnen gekomen. Al met al waren het 3 geweeeldige dagen. Ik denk dat het het mooiste en meest bijzondere is geweest wat ik ooit heb gezien en gedaan. Tegelijkertijd ook mega spannend.. :)

van alles wat

Mambo! Terug van weggeweest.. excuses moi. Mijn internet hier is verre van goed dus het duurt wat langer voor ik dingen kan delen. Zondag 14 juli vertrok ik naar mijn 2e plek, Madukani. Dit is ook de plek waar ik de rest van mijn tijd verblijf en ga werken. Maandag hadden we de oriëntatie dag, een tour door de stad, de marktjes en de grote supermarkt voor boodschappen. Dinsdag was het dan eindelijk zover, mijn eerste werkdag op de Flowers school. En dat was me er eentje. Van je eerste werkdag verwacht je meestal vrij weinig, beetje de kat uit de boom kijken, kijken hoe alles in zijn werk gaat. In afrika is dat wel anders. De docent dacht dat we het wel aankonden dus weg was ze. Stond ik daar voor een klas met 30 gillende kinderen van 4 jaar, tja en dan he? Zingen en dansen dan maar, gelijk de volle aandacht en wat vonden ze het leuk. De scholen hier zijn ontzettend chaotisch. Er is totaal geen structuur en docenten maken zelf veel fouten in dingen die ze kinderen leren. Ook worden de kinderen hier nog geslagen. De rest van de week was ontzettend leerzaam maar ook heel vermoeiend. “teacher teacher teacher”, van alle kanten word er aan je getrokken en ze willen allemaal je aandacht. Ik geniet wel zo erg van het lesgeven en de kinderen helpen met hun huiswerk. Het grootste deel van de kinderen is straatarm en komen uit een slechte omgeving, om te zien hoe gelukkig ze dan toch zijn en hoe blij ze zijn dat ze de kans krijgen om gratis naar school te kunnen is zo bijzonder. Woensdag was er geen geld voor eten voor de kinderen ( ze krijgen 2x op een dag eten op school omdat veel kinderen thuis niet te eten krijgen), dus ben ik samen met Annieck naar de supermarkt gegaan en hebben we broden en potten pindakaas gekocht en gesmeerd voor ze. Hoe gelukkig ze waren met een broodje pindakaas... Laat me toch maar weer nadenken over hoe blij we moeten zijn dat we in nederland zoveel hebben. De rest van de week was voornamelijk even wennen aan de nieuwe plek en aan het werken. Zaterdag zijn we naar de hot springs en watervallen geweest. Een trip van 2 uur over een hobbelig zandweggetje, de blauwe plekken waren het waard hoor.. Bavianen gezien en hele brutale apen die ons eten wilde stelen. Zondag was onze chill dag en zijn we lekker gaan zwemmen bij een hotel. Deze week was voornamelijk werken. Woensdag zijn we op een house visit geweest bij een kindje uit mijn klasje. Zo heftig om te zien, 1 kamer met 1 bed waar ze met zijn vijfen in moeten slapen, geen wc, geen douche en een inkomen van niet eens een euro per dag.. Ik vroeg aan de moeder of ze gelukkig was ondanks de situatie en ze antwoordde volmondig “ja natuurlijk, ik heb mijn kinderen en dat is alles wat ik nodig heb om gelukkig te zijn.” Zulke mooie mensen, het feit dat ze gewoon zo gelukkig zijn en niks hebben. Soms denk ik dat we daar in het westen heel veel van kunnen opsteken. Morgen ga ik eeeindelijk op safari. 3 dagen, 2 dagen Serengeti (yeeees) en 1 dag ngorogoro crater. Heel veel zin in. Ik hoop dat ik snel weer even wat kan laten horen, mijn internet doet zijn best, ;)

dag 4&5

DAG 4 Vandaag stonden we later op om rond een uur of 10 naar moite te vertrekken. Moite is een masaai dorp heel ver in de bergen, ongeveer 2 uur van de normale weg af. De weg ernaar toe was dan ook alles behalve een pretje, hobbels en gaten overal. Toen we daar aan kwamen bleek er een familie-lid te zijn overleden. In de masaai cultuur is familie alles. De mensen waren aan het schreeuwen en huilen en alle kinderen in tranen en gegil. Ik vond het zo moeilijk om te zien dat ik even wegging. Het beeld zit nog steeds in mijn hoofd. Tegelijkertijd was het heel mooi om te zien hoeveel er om familie wordt gegeven in de masaai cultuur. Daarna gingen we door naar een ander Masaai dorpje verderop (elke familie heeft zijn eigen dorpje en de man heeft rond de 6 vrouwen en 30 kinderen). We gingen de mensen hier helpen met het verzorgen en herden van hun vee en wat waren ze dankbaar, zo bijzonder om mee te mogen maken. De kinderen uit de masaai dorpen lopen elke dag op blote voeten 9km heen en 9km terug naar school, ze hebben niks maar ze zijn bereid je alles te geven wat ze hebben..Vervolgens reden we naar en caldeira, een ingeklapte berg en het was mega mooi om te zien. Wat een groene natuur. DAG 5 Vandaag ging ik met Adriana mee, Adriana is een andere vrijwilliger uit Spanje. We gingen een bergwandeling maken van 10km ( we wisten van niks toen we eraan begonnen, volgens de gids was het “just a nice short walk”.). Eenmaal onderweg veranderde de wandeling in een mini-safari. 6 giraffen, struisvogels, baviaantjes, apen.. heeeel gaaf om mee te mogen maken en wat een omgeving, zo ontzettend mooi. We kwamen rond een uur of 4 weer terug in het huis en zijn toen naar de tweede hands winkel geweest in Monduli (jaja die bestaan hier ook) en hebben wat spulletjes gehaald in de supermarkt. ‘s avonds zijn we een film gaan kijken en hebben we wat gedanst. :)

dag 1&2

DAG 1 Na een lange en nogal vermoeiende reis van in totaal 15 uur ben ik aangekomen in Monduli, de plek waar ik mijn eerste week zal verblijven.Internet heb ik nog niet dus ik schrijf dit in mijn schrift om het straks met internet over te typen. Toen ik aankwam wist ik heel even niet wat me overkwam, wat een totaal andere wereld en wat een armoede. Ik had en heb het er nog steeds erg zwaar mee en moet erg wennen. Ik verblijf in een huis met andere jongeren en gelukkig maak je snel vrienden hier dus alleen voel ik me niet. Over het huis gesproken.. Luxe is anders ;). We hebben een douche (die elektrische schokken geeft als je hem aanzet) en hij is ijskoud. Een wc, tja, buiten achter een houten bijna uitelkaar vallend deurtje. Vanmiddag heb ik samen met 2 andere jongeren even het “centrum” en een lokale markt bezocht, best indrukwekkend en bijzonder. Daarna zijn we terug gegaan en was het tijd voor diner. Chapati (een soort dikke wrap gemaakt van maismeel, water en ghee) met een soort aardappelen in botersaus. Typisch Tanzaniaans werd me verteld, mijn buik moest er echter een beetje aan wennen..? DAG 2 ik heb gelukkig wel prima geslapen, stond op rond half 6 ( dat is nog best wel laat voor tanzaniaanse begrippen) en ben daarna even een wandelingetje gaan maken in de “monduli mountains”, best mooi met de opkomende zon. Om 9 uur stond me een aardige klus te wachten, swahili les.. Ik heb 2 uur lang samen met de “swahili teacher” woordjes gestampt, zinnetjes geoefend en zelfs een liedje in swahili gezongen. Rond een uur of 11 besloot ik maar eens een internetbundel te kopen, in de hoop dat ik snel even wat kon laten horen. “snel” kennen ze in tanzania niet. Alles gaat op extreem slakkentempo zonder enige vorm van stress, soms heel fijn, soms ook helemaal niet. Nadat ik eindelijk internet had ben ik samen met Archi ( een spanjaard uit het huis) naar Arusha gegaan met de dalah dalah, als ik je iets afraad is het de dalah dalah, of uberhaupt rijden in tanzania. Ik stop hier even anders wordt mijn verhaal zo lang, er komt snel meer xxx

Laatste loodjes (wegen het zwaarst..)

Over precies 3 weken vertrek ik, dus het werd tijd voor de voorbereidingen. Op nummer 1; mijn rugzak proef inpakken met de nodige dilemma’s daarbij inbegrepen, teveel spullen te weinig ruimte, nog even oefenen en een beetje proppen dus. Alle andere belangrijke zaken zijn zo goed als op orde, prikken gehad, spullen ingekocht, verzekeringen geregeld... Nu is het weken ( of dagen ;) ) aftellen.???

Voorbereidingscursus

Vandaag de voorbereidingstrainig gehad. Heel leerzaam en zo leuk om andere vrijwilligers te ontmoeten en verhalen te delen. Heel fijn om van anderen te horen dat ze dezelfde vragen hebben en met dezelfde angsten/zenuwen zitten. Sta je er toch niet helemaal alleen voor. ?

prikkies

Vandaag mijn vaccinaties gehad voor mijn avontuur, het was de pijn waard?